Vyhľadávanie

12.06.2011 00:00

TERCHOVÁ - JÁNOŠIKOVÉ DIERY

12.06.2011

Po dlhom plánovaní a vyberaní termínu sme nakoniec 12.júna naplnili autobus 48 turistami, vrátane detí z ôsmych obcí, hlavne z nášho regiónu. Naším cieľom bolo prejsť tzv. Jánošíkové diery, sústavu vodopádov a rebríkov v roklinách a tiesňavách Bieleho Potoka v Malej Fatre. Najlepšie východisko na túto trasu je obec Terchová od parkoviska pri hoteli Diery 520 m.
Sem sa dostávame za cca 3 hodiny od Kovariec. Rozdelený do troch skupín vyrážame o 10.30 hod na túru. Ako prvá nastupuje najsilnejšia skupina, ktorá prejde celú trasu okrem odbočky na Nové diery s výstupom na Veľký Rozsutec 1610 m, dvaja z nich stihnú aj Malý Rozsutec a zostup do Štefanovej. Druhá v poradí nastupuje skupina na stredne náročnú trasu, ktorá meria cca 17 km s najvyšším bodom v sedle Medzirozsutce 1200 m. Túto trasu si vybralo 19 ľudí vrátane dvoch 6 ročných detí.                       Už od začiatku naberáme dobré turistické tempo, ktorým svižne prechádzame nádhernú skalnú tiesňavu Dolné diery. V mieste Ostrvné odbočujeme z hlavnej trasy na Nové diery. Tu sa nachádza úzka skalná tiesňava zo sústavou kovových rebríkov a burácajúcich vodopádov, pri ktorých takmer nepočuť vlastného slova. Po návrate na hlavnú trasu si naše úšné bubienky trochu oddýchnu od „padajúcej vody“ na oddychovom mieste Podžiar. Tu na lúke pri otvorenom bufete nás dobehla aj tretia skupina tvorená prevažne deťmi, ktorá ide najľahšiu trasu. My po dlhšej prestávke pokračujeme tiesňavou Horné diery z množstvom menších, ale aj väčších vodopádov k miestu Pod Pálenicou. Ďalej pokračujeme Tesnou rizňou poslednými dvoma väčšími vodopádmi na lúku Pod Tanečnicou. Odtiaľto vidíme prvýkrát Veľký aj Malý Rozsutec. Príroda je tu veľmi fotogenická, tak tu chvíľu pobudneme. Cez sedlo Medzirozsutce traverzujeme Veľký Rozsutec po modrej značke do sedla Medziholie, kde nás už čaká prvá skupina. Viditeľnosť nie je veľmi dobrá, ale Choč vzdialený cca 30 km vidíme zreteľne. Po poslednej prestávke obe skupiny spoločne zostupujeme do obce Štefanová 625 m, kde nás už čaká autobus. Ešte spoločné foto z Rozsutcom v pozadí a o 17.30 hod. odchádzame krásne unavení a plní zážitkov domov.