Vyhľadávanie

Kráľova studňa - Gaderská dolina

Cyklo

28.07.2012

Už dlho som mal v hlave myšlienku, vyšľápnuť si na bikoch na väčšie kopce. Dobrá zaberačka sa dá urobiť aj v naších Tríbečských horách či v okolí Marhátu, ale to sú malé kopce z obmedzenými výhľadmi. Kedže chcem spoznávať aj širšie okolie a oblasti, ktoré som ešte nenavštívil, rozhodol som sa pre Veľkú Fatru. Na túto cyklo-akciu sme si vybrali jeden celý, slnečný, prázdninový deň. Prázdninový preto, že môj cyklopartner, tiež Peťo, je ešte stredoškolák a slnečný preto, že sa radšej budeme potiť od tepla ako triasť od zimy.

Ako naše východisko na cyklotúričku som vybral stredisko Remata neďaleko Handlovej. V týchto miestach som sa pohyboval asi pred 14 rokmi takže si matne pamätám na lesnú rozbitú cestičku do obce Sklené 588m.Po našľapaní zbytočných 5-tich km sme cestu našli. Rozbitý kamenistý asi 2km úsek bol nakoniec najhorší z celého dňa. Z horských lúk máme pekné výhľady do širokého okolia aj masív Tlstej 1373m za ktorou je Gaderská dolina. Horný a dolný koniec obce Sklene má naozaj veľké prevýšenie. Prudkým klesaním naberáme veľkú rýchlosť aj s vedomím, že naspäť to budeme musieť šliapať.Za obcou odbočujeme vľavo,  prechádzame mostíkom ponad riečku Turiec. Cez Rovnú horu, ktorá je naozaj rovná s prevýšením azda 5m do Dolnej Štubne. Odtialto nás čaká dlhý výšlap po štátnej ceste v smere na  B.Bystricu do sedla Malý Šturec 890m.Tu sa rozhodujeme pre zmenu pôvodného plánu.Mal nasledovať parádny  zjazd dole do Dolného Harmanca, kde by sme si oddýchli a doplnili vodu, ale stratili by sme asi 400 výškových metrov. Tak radšej budeme krútiť pedálmi k horskému hotelu Kráľová Studňa 1250m po červenej magistrále SNP. Pešo by to malo trvať 3:40 hod. ,ale my šliapeme do pedálov .Cesta je spočiatku dobrá bez veľkého prevýšenia, ale neskôr miestami kamenistá s prudším stúpaním vhodná len na MTB a hlavne dobrú kondičku. Cesta vedie prevažne ihličnatým lesom z výhľadmi do hlbokej doliny, ale pred hotelom sa dostávame do hôlneho pásma ,takže sa krajina otvorí. Hotel je pekne zrekonštruovaný a dosť veľký. Ide k nemu z  Harmanca  asfaltka po ktorej vozí bus hore aj bikerov na zjazd. Nealko pivečko padlo veľmi vhod. Po krátkom oddychu pokračujeme k samotnému prameňu Kráľova Studňa ,kde dopĺňame cyklofľaše. Kúsok pred nami sa vypína výrazné skalné bralo Kráľova Skala 1377m,odkial sa onedlho kocháme kruhovým výhľadom, hlavne na hrebeň V. Fatry. Dolu pod nami je hlboko zarezaná Gaderská dolina do ,ktorej sa po žltej značke pokúšame dostať. Peťovi sa pri  brzdení odtrhla predná brzda, takže pri zostupe veľmi strmým a šmykľavým terénom ideme opatrne vedľa bike-ov .Gaderská dol. má dĺžku viac ako 16km.Veterné ,tak sa nazýva koniec doliny, ale pre nás začiatok mierneho klesania dolu do obce Blatnica. Cestou sa veľakrát zastavujeme pri rôznych prírodných zaujímavostiach. K jednej si robíme aj cca 2km odbočku. Volá sa to Čertove vráta a je to najužšie miesto v doline Selenec cca 3m.V Blatnici vyhľadáme kamaráta Paľa u ktorého provizórne opravujeme Peťovu prednú brzdu .Zdržali sme sa veľmi dlho. Čas rýchlo pokročil a do zotmenia trvá asi 1,5hod.My máme na Rematu ešte dobrých 35km v kopcovitom teréne .Odteraz  máme preteky z časom. Do zotmenia to už nestíhame a nemáme ani svetlo. Rýchlo pokračujeme cez Mošovce, Turčianské Teplice, Rovnú horu do Skleného. Tu sa zastavujeme pred posledným kopcom na kofolu.Za obcou na horských lúkach sa zotmelo, ale svetlo odrazene od Mesiaca nám stačí aby sme už v pohode prišli na Rematu k autu. V nohách máme cca 95km v horskom teréne. Domov prichádzame asi o 23.00hod.