Vyhľadávanie

Kľak (1352)

10.07.2010 00:00

10.07.2010

Výstup na jeden z najkrajších výhľadových vrcholov na Slovensku. Pretože je dominantou v južnej časti lúčanskej Malej Fatry a výstup z Fačkovského sedla je pomerne ľahký, je častým cieľom mnohých turistov. Odmenou za prekonanie asi 550 výškových metrov a 2 hodiny dobrého šľapania je výborný výhľad.
Naša cesta začína sobotu 10.7. O 8.hod. vyrážame smer Prievidza. Aj napriek tomu, ţe akcia bola zverejnená v Kovarskom mesačníku, verejnosť neprejavila väčší záujem a tak sme plne obsadili jedno auto (3 dospelí, 1 junior, 1 dieťa 5 rokov). Na Kľak vedie viacero výstupových ciest, no my sme zvolili najľahšiu z Fačkovského sedla /802m/ vzdialeného od Kovariec asi 70 km. Z parkoviska, kde je už asi 30 áut začíname túru o 10 hodine. Je krásne slnečné počasie, na dnes hlásil SHMU vyše 30°C, no my máme v tieni na
lúčnom chodníku ešte rannú rosu a pri vstupe do lesa cítime ešte chlad. Onedlho v prudšom stúpaní do Revánskeho sedla /1204m/ sa poriadne zahrejeme. Na horskej lúke je už pred nami väčšia skupina turistov. Niektorí si opekajú, no väčšina leží v tráve a opaľuje sa na doobedňajšom slniečku, tak aj my oddychujeme a vychutnávame prvé krásne výhľady. Pokračujeme po hrebeni, k vrcholu máme ešte asi 1 hodinku. Chodník stúpa už iba mierne, o chvíľu rozoznávame pri vrcholovom dvojkríži ľudské postavy. Prechádzame okolo bývalej chaty, teraz už iba základy, ďalej popod skalné steny, kúsok strmšie a už sme na vrchole. Všetci sme prekvapení, koľko je tu turistov, rodín s deťmi, aj pretekárov v behu do vrchu cca 50 účastníkov. Mladé dievčatá aj starí dedkovia, najstarší účastník má 74 rokov. V tento deň navštívilo Kľak asi 150-200 ľudí. Nás však najviac očaril krásny kruhový výhľad od Tríbča až po Vysoké Tatry. Po hodinke odpočinku ideme naspäť, ale ešte chceme pozrieť vodopád, preto zostupujeme na druhú stranu smerom na Vrícko prudkým chodníkom asi 300 výškových metrov. Niektorí z nás už reptajú, že keby vedeli, ako je to ďaleko, tak nás počkajú hore. Vodopád sa však páčil každému, takže teraz ešte vyšľapať tých 300 m a môžeme pokračovať miernym klesaním naspäť do Revánskeho sedla. Posledné výhľady na Veľkú Fatru a pokračujeme zostupom do Fačkovského sedla. Už sa tešíme na bryndzové halušky a pivko na salaši. Bolo dobré. Pred Fačkovským sedlom ešte zastavujeme pri prameni národnej rieky Nitry. Aj sme sa chceli napiť, len škoda, že vyteká z azbestovej rúry. Akciu hodnotíme všetci veľmi pozitívne a už rozmýšľame o budúcej.